DE IDEALE BEHANDELING VOOR UW GEBRUIKTE AUTO

Het zijn “moeilijke tijden” in Nederland. De hele dag hoort u niets anders op het nieuws dan bezuinigingen zijn noodzakelijk, zoveel mensen ontslagen, tekorten, minder auto verkopen, enzovoort. Ook u en ik ontkomen er niet aan dat we minder kunnen uitgeven, we moeten dus ook zelf gaan bezuinigen. Echter één ding staat vast, onze auto moet blijven rijden. Nu zien we de laatste jaren wel een tendens dat met steeds meer kleinere en zuiniger, en dus goedkopere, auto’s aanschaft. Ook worden er minder nieuwe auto’s verkocht en kiest men dus vaker voor gebruikt.  We zijn dus al volop bezig met minder uit te geven. Maar u kunt ook nog heel veel bezuinigen door preventief onderhoud aan de auto zelf uit te voeren. U hoeft daar niet technisch voor onderlegd te zijn, maar gewoon logisch nadenken en een aantal stappen volgen welke wij hier onder zullen beschrijven. Hierdoor kunt u veel problemen voorkomen en uiteindelijk veel geld besparen.

Voor elke auto van 4 jaar of ouder en meer dan 60.000 km op de teller is dit advies van toepassing.
De meeste nieuwe auto’s blijven zo’n 3-4 jaar bij de eerste eigenaar in gebruik en dan worden ze verkocht. Meestal op het moment dat men aan een grote onderhoudsbeurt toe is of als men tekenen krijgt van bepaalde problemen die veel geld gaan kosten. Men verkoopt dan gauw de auto en is van de problemen af zonder dat het wat kost. Echter de volgende eigenaar komt dan vaak voor deze problemen te staan. Afhankelijk van waar u uw auto heeft gekocht zijn er misschien een aantal problemen door de verkoper verholpen. Echter dit weet u nooit zeker en het is daarom zo belangrijk dat u gewoon zelf een aantal zaken uitvoert.

 

MOTOROLIESYSTEEMREINIGEN
Als eerste adviseren wij u om altijd te beginnen met het reinigen van het motoroliesysteem en nieuwe olie toe te voegen. Belangrijk is dat u zich altijd houdt aan de oliespecificatie die de fabrikant voor uw auto heeft voorgeschreven. U kunt deze terugvinden in het onderhoudsboekje en bij twijfel mag u ons altijd benaderen voor advies. Voordat u echter de olie vervangt dient u het motoroliesysteem te reinigen. U kunt er bijna voor 100% van uit gaan dat de eerste 4 jaar geen reiniging heeft plaatsgevonden in het oliesysteem, en dus is het na zoveel kilometers zeker noodzakelijk om eens grondig te reinigen. Dit is noodzakelijk om aanwezige vervuiling te doen afvoeren waardoor uw auto beter presteert.
 

Wij raden u aan om regelmatig het oliepeil van uw auto te controleren. Dit kunt u het beste doen als u uw auto 10/15 minuten na een rit heeft stilgezet. Zorg er voor dat de auto op een vlakke ondergrond staat, trek dan de peilstok uit de motor en veeg deze goed af met een schone doek. Steek nu de peilstok er weer in en zorg dat deze goed aansluit. Nu trekt u wederom de peilstok er weer uit en controleert u of het oliepeil tussen minimum en maximum instaat. Let er op dat het peil nooit onder het minimum komt. Vaak kunt u ook aan de kleur van de olie zien of deze is veranderd en of de dikte nog hetzelfde is.  Als u dit met regelmaat controleert kunt u zelf een aantal problemen vaststellen. Als uw oliepeil stijgt kan dit duiden op olieverdunning door brandstof en dient u uw brandstofsysteem grondig te reinigen. Is uw oliepeil te laag dan heeft u last van olieverbruik. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden om dit te reduceren. (zie olieverbruik) Is de olie sterk vervuild (zwarte kleur) dan heeft u inwendige motorvervuiling en dient er dus grondig te worden gereinigd. Daarnaast kan u ook als u de olievuldop los draait vervuiling constateren. Als er water bij de olie komt ontstaat er een witte drab (mayonaise). In dit geval is het zaak om te achterhalen waar het water vandaan komt. Heeft u ook water verlies dan kan er een lek zijn van het koelsysteem of koppakking.

OLIEVERBRUIK
Olieverbruik is een veel voorkomend probleem naarmate auto’s ouder worden. Er zijn verschillende oorzaken voor olieverbruik en het is raadzaam om de oorzaak te achterhalen.  Als u de motorkap opent dan kunt u controleren of het kleppendeksel lekt, dit is vaak het geval als de bovenkant van de motor nat is rond de bougies. Vaak moet dan de kleppendeksel pakking worden vervangen en dit kan, afhankelijk van welke auto, redelijk in de papieren lopen. Een ander oorzaak kan zijn lekkage van keerringen en pakkingen. Leg maar eens een nacht een stuk karton onder de motor en kijk ‘s morgens even of er olievlekken zichtbaar zijn. Ook kan je aan de onderkant van de motor wel zien of de pakkingen “zweten” een beetje vochtig zijn. Is dit het geval dan kan dit nog zeer goed worden verholpen met de TORALIN stoplekken. De ruimte op de pakkingen ontstaan door uitdrogen van het materiaal waardoor deze beginnen te krimpen. Hierdoor ontstaat de ruimte en loopt de olie er langs. De TORALIN stoplekken worden door het materiaal opgenomen waardoor deze weer opzwellen en de lekkage dichten. Als pakkingen of keerringen door de midden zijn of gescheurd, dan is het te laat en dienen ze te worden vervangen. Dit is bij zeer grote lekkage vaak het geval. Ook als de rubberen klephoedjes zijn versleten ontstaat er olie verbruik, hier is ook weinig aan te doen en deze moeten uiteindelijk worden vervangen. Wel is het mogelijk om een weekmaker (stoplek) preventief aan de olie toe te voegen waardoor de kwaliteit van de klephoedjes goed blijven en er dus wat dat betreft geen probleem ontstaat.

Een vaak voorkomende oorzaak is vervuiling van de zuigerveren.
Als in de zuigerverengroeven vuil aankoekt komen de veren steeds moeilijker in beweging en gaan ze op een gegeven moment helemaal vastzitten. Hierdoor ontsnapt er olie welke verbrandt en voor een wit/grijze rook zorgt. Dit probleem is zeer goed te verhelpen door de zuigerveren te reinigen met Anti-Carbon. Dit product wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten en met 30 minuten is het probleem van vervuilde zuigerveren opgelost.

Echter de meest voorkomende oorzaak van olieverbruik is mechanische slijtage. Dit komt bij elke auto voor zonder enkele uitzondering. Doordat zuigers heen en weer gaan in de cilinder, metaal op metaal, ontstaat er slijtage. Uiteraard gaat dit langzaam en vaak merkt u de problemen die hierdoor ontstaan niet of nauwelijks op. Echter hoe meer kilometers u rijdt hoe meer slijtage. De auto gaat meer brandstof gebruiken, en u moet af en toe olie bijvoegen. Doet u hier niets aan dan zal de slijtage steeds groter worden en gaat u steeds meer brandstof en olie gebruiken. Meestal houden wij het verbruik niet zo goed bij, maar gaat u voor uzelf maar eens na of uw auto meer verbruikt dan vroeger. Dit probleem kunt u voor 100% voorkomen en bij al aanwezige slijtage ook vaak volledig herstellen. Dit kan met het enige product ter wereld wat mechanische slijtage kan herstellen, “XADO REVITALIZANT”. Voor meer informatie hierover klikt u hier. Ons advies is dan ook als u iedere 50.000 km. een behandeling XADO aan uw auto toevoegt u absoluut geen olieverbruik krijgt door mechanische slijtage en dat de levensduur van de motor aanzienlijk wordt verlengt. U kunt bij ons altijd een vrijblijvend advies krijgen over hoe u het beste uw auto kunt behandelen.

VERSNELLINGSBAK
De versnellingsbak is een belangrijk onderdeel van de auto. Het verbaast ons dan ook zeer, dat wij steeds vaker horen dat men de versnellingsbakolie niet hoeft te verversen. Sommige fabrikanten schrijven het zelfs voor. ( Dit zijn wel de fabrikanten die na een garantieperiode van 2/3 jaar geen coulance regeling meer toepassen en u dus zelf voor de kosten laten opdraaien.) Wij helpen u graag uit de droom, vervang minimaal elke 60.000 km. de versnellingsbakolie. Als u een gebruikte auto heeft gekocht doe het dan direct, en voeg altijd een behandeling XADO REVITALIZANT toe voor het herstellen van slijtage aan de tandwielen en lagers. U kunt ook het oliesysteem voor de bak nog reinigen met VITAFLUSH.