ROETFILTER VERVUILING


1. Waarom een roetfilter?
Alle nieuwe diesel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een roetfilter. De reden hiervan heeft te maken met de Europese milieumaatregel (de Euro Norm) alles om de uitstoot van fijn stof (roetdeeltjes) te verminderen. Een maatregel welke goed is voor het milieu, maar ook voor veel problemen zorgt aan de auto.

2. Hoe werkt een roetfilter eigenlijk?
In het roetfilter worden roetdeeltjes opgevangen. Als het roetfilter verzadigd raakt start automatisch het regeneratie proces op (gemiddeld om de 600-700 km.) Tijdens dit proces wordt het opgevangen roet verbrand. De temperatuur moet hiervoor zo’n 550 °C. zijn. Om dit te bereiken moet er een grote hoeveelheid diesel in het systeem worden gespoten. Normaal gesproken gebeurt dit op een langere rit op de snelweg.

3. Hoe ontstaan roetfilter problemen?
Veel problemen ontstaan doordat de verbranding niet optimaal is. Dit heeft vaak te maken met rijgedrag. Als u veel korte afstanden rijdt wordt het regeneratieproces niet opgestart, of afgebroken. Hierdoor neemt de vervuiling toe en ontstaan er mogelijk problemen.

4. Hoe kunnen we vervuiling van het roetfilter voorkomen?
Roetfilter vervuiling voorkomen is eigenlijk niet mogelijk, wel kunt u er voor zorgen dat het regeneratie proces normaal werkt. Dit kan uiteraard door met regelmaat op de snelweg te rijden in een redelijk “hoog” toerental gedurende een 50 km. Het regeneratie proces zal zo regelmatig plaatsvinden en de roetdeeltjes verbranden. Echter in de praktijk blijkt dat veel automobilisten veel korte stukjes rijden, veel stadsverkeer en laag in de toeren (het nieuwe rijden). In dat geval adviseren wij u om elke 7500 km een blikje TORALIN DPF ACTIVATOR toe te voegen aan de dieselbrandstof. Deze DPF ACTIVATOR verlaagt de ontstekingstemperatuur om roet te verbranden, zodat een zeer goede verbranding ontstaat bij normale motortemperaturen. Op deze manier voorkomt u preventief dat u roetfilter vervuild.

5. Wat als het storingslampje van het roetfilter brandt?
Als het storingslampje begint te branden betekent dit meestal dat het regeneratieproces is ontregelt en het roet niet meer volledig kan verbranden. Dan is het tijd voor het reinigen van het roetfilter. (Let op! Veel autobedrijven adviseren nu om het roetfilter te vervangen, dit is echter in de meeste gevallen niet noodzakelijk want het filter kan heel goed worden gereinigd) TORALIN heeft hiervoor speciaal ontwikkeld het roetfilter reinigingsapparaat en de reiniging set.

6. Hoe gaat een reiniging in zijn werk?
De reiniging van het roetfilter bestaat uit de volgende stappen. Als eerste wordt er een reinigingsproduct toegevoegd via de toevoerleiding van de drukverschil sensor. ( De hoeveelheid reiniger is afhankelijk van het aantal gereden kilometers) De reiniger zorgt ervoor dat as en roet worden losgeweekt en worden opgelost. Daarna zal met het spoeling product het roetfilter worden gespoeld. Hierna is het roetfilter weer schoon en kan een eventuele storing worden gewist. Als laatste voegt u dan de TORALIN DPF ACTIVATOR toe aan de dieselbrandstof om het regeneratieproces snel weer te laten opstarten waardoor het proces in het vervolg weer op een normale wijze kan plaatsvinden.

7. Waarmee reinigen we het roetfilter?
Voor het goed reinigen van het roetfilter zijn drie producten noodzakelijk.
Als eerste de TORALIN Diesel Roetfilter Reiniger. Deze is verkrijgbaar in een fles van 500 ml. Deze is geschikt voor auto’s tot 125.000 km. Bij meer kilometers adviseren wij 2 flessen reinigers.
Als tweede de TORALIN Diesel Roetfilter Spoeling. Deze is verkrijgbaar in een kan van 2 liter en dient geheel te worden gebruikt.
Als derde de TORALIN DPF Activator. Dit is een blikje van 300 ml en geschikt voor een tankinhoud van 40-60 liter diesel. Bij een grotere tank 2 blikjes toevoegen.
Voor bedrijfswagens, trucks etc. kunt u volstaan met een dubbele set en, afhankelijk van de grote van het roetfilter, 1 of 2 flessen reiniger extra.

8. Is een reiniging altijd succesvol?
Sinds 2010 brengen wij dit product in heel Europa op de markt en zijn er vele duizenden roetfilters met dit product succesvol gereinigd. Van de gegevens die bij ons beschikbaar zijn blijkt dat 94,6% succesvol zijn gereinigd.

9. Kan ik een reiniging zelf uitvoeren?
Voor een handige doe-het-zelver, is het zeker mogelijk om de behandeling zelf uit te voeren. Echter, afhankelijk van waar de toevoerslang van de druksensor zich bevind, kan men soms een hefbrug nodig hebben. Ook is het noodzakelijk dat met een luchtcompressor tot zijn beschikking heeft. Opmerking! Als de auto reeds in noodloop is, en er dus een storing wordt gemeld, kan het soms voorkomen (verschillende automerken) dat de storing met de computer en speciale software moet worden verwijdert. Niet elke garage zal u hierbij willen helpen.

10. Waar en door wie kunnen we het laten uitvoeren?
Wij hebben in Nederland en heel Europa veel Autobedrijven die met ons reinigingsapparaat werken. Wij kunnen u altijd informeren welke het dichts bij u is gevestigd.