Roetfilter wanneer reinigen?

Wanneer een roetfilter reinigen?
Als specialist in producten, voor de autobranche, die problemen oplossen, begrijpen wij maar al te goed dat u tevreden klanten wilt. En uw klant is tevreden als het probleem dat zich voordoet snel opgelost wordt tegen een scherpe prijs.
Een groot probleem van het huidige wagenpark is het dieselpartikelfilter, of gewoon het roetfilter. Een verzadigd roetfilter vervangen is een dure aangelegenheid, en daar moet de klant diep voor in de buidel tasten. Een nieuw partikelfilter kost algauw tussen de € 1000 en € 4000 euro. En daarnaast is men de auto meestal ook nog een paar dagen kwijt. TORALIN® heeft al sinds het jaar 2000 de ideale oplossing in huis; het Roetfilter Reinigingsapparaat met de Roetfilter Reiniger. De voordelen van het gebruik hiervan zijn dat:

• Het partikelfilter weer snel schoon en functioneel is
• Een grote kostenbesparing voor uw klanten
• Een tevreden klant

De TORALIN® Roetfilterreiniger wordt al jaren in zeer veel garagebedrijven in geheel Europa met veel succes toegepast, en door de invoering van de Euro 6c-emissienorm, per 1 september 2017, zal ook op benzineauto’s een roetfilter verplicht worden, en wordt de toepasbaarheid van het apparaat verder uitgebreid. Bovendien is het nu ook strafbaar als u het roetfilter verwijderd, bij de APK-controle zal deze niet worden goedgekeurd. Uw investering in een Roetfilter Reiniging Startpakket is dan ook zeer snel terugverdiend.

Wanneer reinigen?
Uiteraard is het zeer belangrijk om te weten hoe een roetfilter werkt, hoe u het kan onderhouden en wanneer u het kunt reinigen. Het stellen van een juiste diagnose is dus belangrijk.
Het partikelfilter vangt de fijne roetdeeltjes op en verzamelt deze totdat de sensoren welke op het roetfilter zijn aangesloten een signaal geven dat het roetfilter vol raakt. Op dat moment zal de elektronica reageren en ervoor zorgen dat het regeneratieproces wordt opgestart. Er wordt dan extra brand/vloeistof ingespoten waardoor de temperatuur van het uitlaatgas omhoog gaat. De roetdeeltjes, roetpartikels, in het filter zullen door deze extra hitte verbranden tot CO₂ en as. De as deeltjes blijven uiteindelijk achter in het roetfilter, en hierdoor raakt het filter langzaam vol en verzadigd. Door verschillende oorzaken kan het regeneratieproces worden afgebroken of in zijn geheel niet worden opgestart, waardoor het dpf partikelfilter sneller vol raakt. Als dit het geval is, dan zal een roetfilter reiniging zeer zeker het roetfilter kunnen reinigen.

Vervuiling gedeeltelijk te voorkomen

Eén van de grootste veroorzakers van de vervuiling is het rijgedrag van de bestuurder. Het zogenaamde “nieuwe rijden” waarbij men zo snel mogelijk overschakelt naar de hoogste versnelling en dus geen toeren maakt, zorgt aan de ene kant voor weinig brandstof verbruik, maar aan de andere kant neemt de vervuiling zeer snel toe. Ook het rijden van relatief kleine afstanden is voor een diesel partikel filter niet goed. De temperatuur voor de regeneratie wordt niet bereikt waardoor het proces niet wordt opgestart, of afgebroken. Een zelf opgestart regeneratieproces zal in het algemeen worden uitgevoerd als het roetfilter volgens berekening voor 80% vervuild is. Echter het komt heel vaak voor dat het proces, dat gemiddeld zo’n 10 minuten duurt, wordt onderbroken. Dit komt door veel filerijden, stadsverkeer en korte stukjes rijden. Het probleem is dan dat de vervuiling verder gaat. Om dit te voorkomen heeft TORALIN® de DPF Activator op de markt gebracht waarmee u de regeneratie op een lagere temperatuur kan starten. Wij adviseren dan ook om bij dieselauto’s waarmee geregeld kleine stukjes wordt gereden, of waarmee men laag in de toeren rijdt, deze elke 10.000 km te voorzien van TORALIN® DPF Activator. Als het motormanagement van de auto goed werkt zal deze na 6 onderbrekingen een foutmelding geven en moet men met de auto naar de garage. De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo’n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het partikelfilter op 70%. Veel garagisten zijn hiervan niet op de hoogte en gaan ervan uit dat het roetfilter al schoon is. Dat is dus niet zo. Tijd om te reinigen.

Probleem

De auto heeft geen vermogen meer, het controlelampje brandt, het brandstofverbruik is zeer hoog. Regeneratie is niet meer mogelijk. Tijd om het roetfilter te reinigen met de TORALIN® Roetfilter Reiniger set. Indien de roetwaarden duidelijk verminderen na de reiniging dan is deze succesvol verlopen. Komt het voor dat na de reiniging in korte tijd opnieuw een verzadiging van het roetfilter optreedt, dan is het zaak ook de volgende onderdelen te onderzoeken.

Luchtmassameter
De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht en de temperatuur daarvan. Als deze defect is of niet goed werkt geeft deze een fout signaal af aan de injectoren waardoor een grote roet ontwikkeling ontstaat. Dit zorgt dan voor een vervuild uitlaatsysteem.

EGR
De EGR recirculeert uitlaatgassen naar de inlaat om deze opnieuw te verbranden. Is de EGR vervuild of defect dan zullen de uitlaatgassen roetvorming veroorzaken. Voor reiniging van het EGR-systeem adviseren wij de TORALIN® EGR Reiniger.

Turboslang
Controleer turboslangen en intercooler of deze goed gemonteerd zijn.

Injectoren
Indien de injectoren vervuild zijn ontstaat er een slechte verstuiving. Zwarte rook veroorzaakt roetvorming in het uitlaatsysteem. Een goede Injectorreiniger is de TORALIN® Diesel & Injector reiniger art. 71225