De juiste airco olie, PAG of POE, waarom is dat zo belangrijk?
De compressor, welke doorgaans door de voertuigmotor wordt aangedreven, comprimeert het aangezogen koudemiddel en stuurt dit door naar de condensor. Voor de smering is de compressor gevuld met speciale airco olie. Een deel van de olie bevindt zich in de compressor en een deel circuleert met het koudemiddel door het aircosysteem. Het is van groot belang dat het aircosysteem met de juiste olie, met de juiste viscositeit, gevuld wordt. De compressor is in combinatie met het soort gas en aandrijving, afgesteld met een bepaalde viscositeit olie. Het gebruik van verkeerde olie kan kostbare schade aan het aircosysteem veroorzaken. Wij adviseren u altijd de technische handleiding van de fabrikant te raadplegen voor de juiste viscositeit.
De meest voorkomende olie is PAG-olie. Dit is een vol synthetische olie en wordt door veel auto- en compressor fabrikanten gebruikt. Deze is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten (PAG 46, PAG 100, PAG 125, PAG 150 en PAG Universeel) en geschikt voor het koudemiddel R134a. Speciaal voor het nieuwe gas R1234yf is er nu ook PAG-olie met de viscositeit 46 en 100. Wij bieden al onze PAG-olie aan in flesjes van 250 ml. omdat een nadeel van PAG-olie is dat het vocht aantrekt. Dat betekent dat de houdbaarheid van een aangebroken fles olie beperkt is en de kwaliteit snel achteruit gaat. Door een flesje van 250 ml. te kopen voorkomt u dit probleem omdat u deze na 1-2 keer heeft verbruikt.
Naast de PAG-olie hebben we ook nog POE-olie. Deze is alleen geschikt voor gebruik in hybride voertuigen met een elektrische compressor die met POE-olie zijn gevuld.
Het toevoegen van de juiste hoeveelheid olie is zeer belangrijk. Zowel teveel als te weinig olie kan grote problemen veroorzaken. De hoeveelheid die men moet gebruiken is van verschillende factoren afhankelijk. Een aircosysteem bevat olie die door het gehele systeem circuleert, dus een deel zit in de compressor en een deel in het systeem. Raadpleeg dus altijd de originele voertuiggegevens of een database met volhoeveelheden gegevens.
Kwaliteit van de olie is zeer belangrijk. Bij eventuele problemen van het systeem kan de kleur van de olie vaak al aangeven waar de oorzaak moet worden gezocht.
• Zwarte olie – kans groot op een defecte compressor door oververhitting
• Rode olie – Waarschijnlijk te veel vocht in het systeem
• Zilverkleurige olie – Moet worden gekeken naar metaaldeeltjes
De kwaliteit van de olie kan eenvoudig worden gecontroleerd met het Diagnostisch apparaat voor kwaliteitscontrole van olie in aircosystemen. Hiermee is snel de kwaliteit te beoordelen.