Roetfilter reinigen
Roetfilter schoonmaken. Demontage van het filter is niet nodig!
Tegenwoordig is in elke nieuwe auto met een dieselmotor een roetfilter ingebouwd. Dit om aan de door de overheid gestelde emissie eisen te kunnen voldoen. Het filter vangt de roetdeeltjes op en verzamelt deze totdat de sensoren welke op het roetfilter zijn aangesloten een signaal geven dat het roetfilter vol raakt.
Op dat moment zal de elektronica reageren en ervoor zorgen dat het regeneratie proces wordt opgestart. Er wordt dan extra brand/vloeistof ingespoten waardoor de temperatuur van het uitlaatgas omhoog gaat. De roetdeeltjes in het filter zullen door deze extra hitte verbranden tot as en CO². De asdeeltjes blijven uiteindelijk achter in het roetfilter, en hierdoor raakt het filter uiteindelijk vol. De fabrikant zal altijd aangeven dat het filter dan vervangen moet worden, meestal bij een kilometerstand tussen de 150.000 en 250.000 km.
Het zal duidelijk zijn dat in dit hele traject zich vele problemen kunnen voordoen die er voor zorgen dat er problemen ontstaan met het roetfilter.
Één van deze problemen is het afbreken van het regeneratie proces. Een zelf opgestart regeneratie proces zal in het algemeen worden uitgevoerd als het roetfilter volgens berekening voor 80% vervuild is. Echter het komt heel vaak voor dat het proces, dat gemiddeld zo’n 10 minuten duurt, wordt onderbroken. Dit komt door veel file rijden, stadsverkeer en korte stukjes rijden. Het probleem is dan dat de vervuiling verder gaat.
Als het motormanagement van de auto goed werkt zal deze na 6 onderbrekingen een foutmelding geven en moet men met de auto naar de garage. De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo’n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Dit is o.a. een goed moment om het roetfilter te reinigen met de TORALIN Roetfilter Reiniginger Set. TORALIN Roetfilter Reiniger is bestemd voor het reinigen van een diesel roetfilter zonder dat het filter gedemonteerd moet worden. Als het geregelde proces niet wordt afgebroken zal het roetfilter meestal een beginwaarde van 10-15% vervuiling aangeven.
Wat ook vaak voorkomt is dat het roetfilter vervuild raakt doordat de auto meer roet produceert dan door het systeem wordt verwacht. Dit kan komen door een verkeerde afstelling (o.a. tuning). Er wordt dan meer brandstof ingespoten en dat geeft extra roetvorming. Maar ook een EGR klep die slecht werkt, of vervuild is zorgt voor extra roet. Al met al zijn er vele oorzaken die problemen met het roetfilter kunnen veroorzaken.
Door deze problemen is het zo dat de auto aanzienlijk meer gaat verbruiken en het vermogen loopt zienderogen terug. Voor de “gevoelige” berijder is dit vaak een signaal en kan men nog tijdig hier op in spelen, echter meestal heeft men het pas in de gaten als het motormanagement lampje gaat branden. Als dit zo is dient men gelijk actie te ondernemen. Hoe sneller men er bij is hoe groter de kans op een succesvolle reiniging.