Hoe vindt u een lek in uw auto met UV kleurmiddel?

Het gebruik van ultraviolet licht om lekken op te sporen, wordt steeds populairder. Deze methode is zowel praktisch als efficiënt. U kunt met een UV-lamp er heel eenvoudig de vele bewegende onderdelen van uw auto inspecteren. U kunt lekken opsporen in de airco, het motorolie- en koelsysteem, de versnellingsbak, stuurbekrachtigingssystemen en benzine- en dieselbrandstofsystemen die normaal gesproken onzichtbaar zijn voor automonteurs en bestuurders.

Hoe werkt UV lekdetectie?
UV lekdetectie is een methode waarbij een kleine hoeveelheid fluorescerend kleurmiddel aan het systeem wordt toegevoegd, dat zich verspreid met de motorolie, brandstof, transmissieolie of koelvloeistof. Het kleurmiddel zet zich vast bij alle lekken. Als u het systeem vervolgens scant met een UV lekdetectielamp, gloeien alle lekken fel op waardoor u ze gemakkelijk kunt zien.

HOE VINDT U SNEL EN ACCURAAT DE BRON VAN EEN OLIELEK?
Benodigde materialen:
1.TORALIN Lekdetectie UV Vloeistof Olie en Brandstof, art. nr. TR1203FP / TR1203Q
2.LED UV VergrootglasLamp met veiligheidsbril, art. nr. RK1291 / RK1267

MOTOROLIELEK
Motorolielekken komen het meest voor. Door het aantal afdichtingen en pakkingen in het motorblok kan olie bijna overal gaan lekken.
Is het lek ontstaan voordat u het heeft ontdekt, dan kan de olie zich verspreiden tot ver van de oorspronkelijke bron. Lucht die door de motor gaat tijdens het rijden of lucht van de ventilator kan ervoor zorgen dat alles onder de olie zit. Is het lek niet erg groot of zichtbaar, dan duurt het lang voordat u de bron heeft gelokaliseerd. Zeker als er vuil en deeltjes zijn vastgekoekt bij het lek.
Het is beter om geen afdichtingen, pakkingen en andere onderdelen te vervangen voordat u precies weet waar het lek zit. De snelste manier om een lek te vinden, is met een UV lekdetector. Als de olie uit het lek begint te komen, lekt het fluorescerende kleurmiddel mee. Door met een UV lamp rond het motorblok te schijnen, laat u het kleurmiddel – meestal fel geel - opgloeien, zodat u het lek eenvoudig kunt vinden.

Gebruiksaanwijzing:
Stap 1: Giet het lekdetectiekleurmiddel in de motor.
Stap 2: Zet de motor aan. Laat de motor 5 tot 10 minuten draaien of ga een stukje rijden.
Stap 3: Controleer op olielekkage. Laat de motor afkoelen voordat u met de UV lamp op zoek gaat. Zet een gele bril op en schijn met de UV lamp rond in het motorblok. Ziet u gele verf oplichten, dan heeft u de bron van de lekkage gevonden.

Aanbevolen Stop Leaks:

LEKKAGE VAN TRANSMISSIEOLIE
Meestal wordt lekkage van transmissieolie veroorzaakt door een beschadiging ergens in uw transmissiesysteem. Maar waar? De versnellingsbak, koppelomvormer, koppeling, vloeistofleidingen of afdichtingen?
Het kan lastig zijn om de bron van de lekkage te vinden. Ongeacht de oorzaak van de lekkage is het het belangrijkste om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zelfs de kleinste lekkages kunnen zonder behandeling uitgroeien tot enorme problemen zoals een koppelingsstoring. De snelste manier om een lek op te sporen, is met een UV lekdetector.

Gebruiksaanwijzing:
Stap 1: Controleer eerst of er genoeg vloeistof in het systeem zit en vul het - indien nodig - bij.
Stap 2: Voeg TORALIN UV lekdetectievloeistof toe aan het reservoir van de transmissieolie. TORALIN Multi-Purpose UV kleurmiddel is een kleurmiddel die kan worden gedetecteerd met een UV lamp en is absoluut veilig voor uw transmissie.
Stap 3. Start uw auto en rijd rond tot de vloeistof gaat lekken.
Stap 4. Kom terug en gebruik uw UV LED lamp om het oplichtende lek te vinden.
Aanbevolen Stop Leaks:

LEKKAGE VAN DE STUURBEKRACHTIGING
Denkt u dat uw auto een lekkage heeft in de stuurbekrachtiging, controleer dan eerst het reservoir met stuurbekrachtigingsvloeistof. Zit er te weinig vloeistof in het reservoir, dan heeft u een lekkage. Het eerste teken dat u zo’n lekkage heeft, is een gierende pomp. Omdat er te weinig vloeistof in het reservoir zit, zal de pomp een gierend geluid gaan maken, met name als u het stuur draait.
Als de pomp van de stuurbekrachtiging weinig of geen vloeistof heeft, kan dit het hele stuurbekrachtigingssysteem beschadigen. Metalen deeltjes van de pomp komen in het systeem terecht en kunnen schade toebrengen aan het stuurhuis, zijn klepbehuizing of de versnellingsbak. U vindt zo’n lekkage het snelst met een UV lekdetector.

Gebruiksaanwijzing:
Stap 1: Controleer eerst of er te weinig vloeistof in het reservoir zit en vul het - indien nodig - bij.
Stap 2: Voeg TORALIN Multi-Purpose UV lekdetectievloeistof toe aan het reservoir.
Stap 3. Start uw auto en rijd tot de vloeistof gaat lekken.
Stap 4. Kom terug en gebruik de UV LED lamp om het opgloeiende lek te vinden.

Aanbevolen Stop Leaks:

BRANDSTOFLEKKAGE
Brandstoflekkages kunnen erg gevaarlijk zijn als u er niets aan doet. Het meest voor de hand liggende gevaar is de kans op brand of een explosie, maar brandstof kan ook andere schade veroorzaken. Zowel benzine als diesel zijn agressief voor het rubber van uw banden en voor alle andere rubberen onderdelen van het chassis.
Het fluorescerende lekdetectiekleurmiddel is ontwikkeld om alle brandstof- en diesellekken te vinden in het brandstofsysteem, de opslagtank, benzineleidingen en brandstofinjectieleidingen. Het UV kleurmiddel onthult zelfs de kleinste lekkages. Het is snel, makkelijk en nauwkeurig.
U hoeft alleen de TORALIN Multi-Purpose aan uw brandstof toe te voegen en de motor te laten draaien. Vervolgens bekijkt u de motor met een speciale UV handlamp.

Aanbevolen additieven voor het brandstofsysteem: